Triatlon Sunday dus vlaggen maar!

• Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Nieuws

Morgen is het weer zover …triatlon Abbekerk. En dat is dan wel de 41e en daarmee de langstlopende van Nederland! Om te laten zien dat wij daar als klein dorp mega-trots op zijn, vragen wij iedereen in Abbekerk, Lambertschaag en rond het parcours morgen de vlag uit te steken.

Omdat we niet iedereen kennen/kunnen bereiken willen we je ook vriendelijk vragen jouw kennissen en buren te enthousiasmeren te gaan “vlaggen”.

Wij wensen alle deelnemers een goede laatste voorbereiding.

Denk nog aan een laatste check van je fiets. Even de banden oppompen. Zijn de remmen in orde? Is jouw ligstuur vastgedraaid?

Geen nood! Morgen staat onze fietsenmaker Rogier Couwenhoven op het dorpsplein om u te helpen met een startnummerband, lucht in de banden, sportreep of -gel of een reserveband.

Morgen lijkt een warme dag te worden. Wij hebben voldoende waterposten. Daarom hieronder nog een aantal tips voor onze atleten om te verantwoord te kunnen blijven sporten met warm weer. Al kun je als vrijwilliger aan het parcours hier ook nog iets van opsteken.

SPORTEN BIJ WARM WEER

Sporten bij warmte kan gevaarlijk zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk. Als je goed eet en drinkt en weet wat je doet, is er niks aan de hand. Gewoon minder hard, minder gek en minder veel..

• Ken je eigen grenzen. Stop als je lichaam het laat afweten.
  • Start niet te snel zodat je lichaam aan de warmte kan wennen.
  • Water over het hoofd gooien of je shirt nat maken koelt goed af.

EET- en DRINKTIPS

• Drink ongeveer 1,5 keer zoveel vocht als dat je zweet verliest (circa 1 liter per uur). Drink altijd grote slokken per keer. Frequent kleine slokjes prikkelt de maag minder goed, waardoor de maagontlediging trager is;
  • Water (hypotoon) is af te raden omdat het voor verdunning van het bloed zorgt. Om de energievoorraad, zout en mineralen op peil te houden, zijn isotone drankjes het beste.
  • Bij een inspanning korter dan 45 minuten is drinken tijdens inspanning niet nodig. Vanzelfsprekend dient wel in de uren vóór de inspanning voldoende gedronken te zijn.
  • Extra zout innemen tijdens het sporten heeft geen effect. Wel koolhydraten en energievolle producten eten (brood, mueslirepen, bananen, ontbijtkoek en rozijnen), maar dat moet je ook doen als het wat kouder is.